Els CDN, xarxes d’entrega de contingut

Escrit per Joan Figueras el . Publicat a E-commerce

Agilitzar la pàgina web i guanyar temps de càrrega és un fet que actualment tot empresari i client busca, a més a més de millorar el posicionament en els buscadors. Descobriu com amb els CDN!

En els dies de les connexions per mòdem el contingut d’una pàgina web estava format per text i algunes imatges, petites i comprimides. Tot això era perquè la pàgina es carregués amb un temps raonable a causa de la poca velocitat de les comunicacions.

Avui dia, quan des de casa nostra podem trobar connexions amb uns suposats 300 megabits/s (lluny dels 33/54 kilobytes/s d’abans) les pàgines web són molt més complexes i pesades. Si abans una pàgina típica tenia una mesura de 100-200 KB, ara ja es tracta de varis MB. Sobretot degut al contingut estàtic com imàtges, estils, scripts, etc.

Abans de parlar dels CDN (Content Delivery Network o Xarxa d’Entrega de Continguts), parlarem de l’anomenat “contingut estàtic”. Se’l denomina estàtic perquè el contingut mai (o quasi mai) varia. En canvi, el contingut dinàmic sol ser informació personalitzada o extreta d’una base de dades a través d’un llenguatge de programació. La veritat és que ja quasi no queda contingut estàtic en format de pàgina html. L’immensa part del contingut es guarda en bases de dades i després imprès en una pàgina. Actualment, quan ens referim a contingut estàtic, estem parlant d’arxius gràfics (jpg, gif, png, etc…), d’estils (css) i de scripts (js).

Què és i per què serveix un CDN?

El podríem definir com una empresa que té una xarxa global (arreu del món) de servidors que s’encarreguen de copiar el contingut estàtic de la nostra pàgina web i després el faciliten als clients més propers. D’aquesta manera el nostre servidor web enviarà moltes menys vegades aquest contingut estàtic (estalvi de banda ampla) i el client ho rebrà molt més ràpidament al estar en un servidor del CDN més proper a la seva ubicació. En canvi, el contingut dinàmic es continuarà generant en el nostre servidor, tot i que les peticions primer poden ser rebudes i filtrades (per seguretat) per el CDN.

distribucio_dades

El sistema tradicional de distribució de dades basat en un servidor (sense CDN) i amb CDN.

Quins avantatges suposa?

Per part del propietari de la web els avantatges poden ser un estalvi de costos en la publicació (hosting) i una major rapidesa d’accés la qual pot reportar en una millora de ranking en el posicionament web. I per part del client suposa una càrrega més ràpida de la pàgina i una millor experiència.

exemple_site_allotjat_espanya

Exemple d’un site allotjat a Espanya amb una “Home” de 2.0MB

Tots els CDN són iguals?

No. Hi ha alguns CDN que treballar amb ells pot suposar un treball extra en la web per adaptar-la al CDN. En altres casos però, la integració és molt més simple i suposa moltes menys hores d’adaptació.

He de contractar un CDN?

No totes les empreses necessiten un CDN. Si tens moltes visites, un CDN no et reportarà casi cap avantatge.

En canvi, si els teus productes s’han d’anunciar en diferents països o continents, un CDN pot acabar amb les queixes de lentitud i la frustració dels teus clients. Una altra raó per adaptar un CDN seria tenir un alt volum de descàrregues de documentació, vídeos i/o manuals que suposessin un cost afegit de hosting.

xarxa_entrega_continguts

Exemple de Xarxa d’entrega de continguts a nivell global (CDN)

Quins serveis extra pot aportar un CDN?

Els CDN poden aportar altres eines que poden augmentar la qualitat del servei:
  • HTTPS everywhere: Totes les connexions amb la web passen a ser encriptades, proporcionant privacitat.
  • SPDY/HTTP2: Adaptació als nous estàndards de comunicació HTTP més ràpids.
  • DNS: comptar amb servidors DNS repartits per el món.
  • Minimització/resolució: combinació automàtica de varis fitxers en un i/o optimització d’imatges depenent del dispositiu.
  • Seguretat: protecció davant d’atacs d’injecció SQL, DDoS, spam, XSS…
Així doncs, recomanem a tota empresa amb un e-commerce la possibilitat d’utilitzar un CDN per agilitzar la càrrega de la pàgina web i estalviar costos en la publicació, entre d’altres avantatges comentats anteriorment.

FacebooktwitterlinkedinFacebooktwitterlinkedin

"Trackback" Enlace desde tu web.

Joan Figueras

Dirección de sistemas - Socio fundador de GNA. Con una larga experiencia, es especialista en la implantación de políticas de seguridad PCI-DSS.

Deixa un comentari

OFICINES

Girona
Lleida
Saragossa
Benidorm
Andorra La Vella
Bogotà (Colombia)
Buenos Aires (Argentina)
Santiago (Xile)
Quito (Equador)

SEGUEIX-NOS

GNA Hotel Solutions som una consultoria en innovació i tecnologia hotelera, amb un equip d’experts multidisciplinari, que treballem per potenciar la venda directa i reduir els costos de distribució per optimitzar els teus resultats.

Subscripció

Registra't i estigues al dia de les nostres publicacions